Lost in the Fumes

Lam Tze Wing Nora

Hong Kong〡2017〡Doc〡97min〡Color〡Cantonese〡English Subtitle
2018 台灣國際紀錄片影展 華人紀錄片獎 評審團特別獎
2018 香港獨立電影節 當代獨立視野 單元放映

Edward Leung was an average student before he unexpectedly finds himself at the focal point of two Legislative Council elections. Once claimed that ’be it crawling or creeping in, I will become a councillor’, but turns out his free days numbered as he faces three counts of rioting charges for taking part in the Mong Kok Protest.

Director

Lam Tze Wing Nora

A comparative literature and French graduate from the University of Hong Kong. She premiered her first feature documentary Road Not Taken (2016) in Hong Kong Independent Film Festival 2016. Road Not Taken was also screened in a series of overseas film festivals and local community screenings. Her first documentary short Midnight in Mong Kok (2014) was a finalist of the Open Category of the 21st ifva Awards and was also featured in some foreign film festivals.

梁天琦入獄的此刻,這個故事不再是寓/預言。年輕運動者的頓挫,挫敗的政治生命。
理想與口號之後,將是漫漫荊棘路。

Discussion

林子穎導演:
我知道台灣今天選舉,我拍的香港現象,希望停在香港就好,臺灣不要跟香港一樣。這是第三次在臺灣放映這片,我們經歷一樣的情感,很感動。 剛開始跟梁天琦的拍攝過程並不太順利,他不太開心,每個人都想瞭解、聽聽他的想法,但他心裡不安、自我懷疑,不想讓別人知道這部分。直到有次接到他的電話,在電話中說了很多自己的想法,我聽的感動,才開始我們的拍攝歷程。 他想參與選舉,後來發生旺角事件,才確定這個念頭,七佔一並不好選。2016年我剛完成一部片,正好遇到他。拍他的故事、他的成長歷程、拍選舉過程、拍他拿夢想去跟世界的對抗… 香港人都在等一個人出來說他們想說的話,我把他大學打球的畫面剪在片中,有領導人特質的隱喻。
我有看臺灣新聞,知道這些參與運動的人被判刑,其中不少政治人物參加運動。在香港,判的坐牢期短,五年不得參政資格,才是嚴重性。 香港的參選報名費不高,在雨傘運動前,大家對政治蠻冷淡;運動後,青年參政意願變高,選後的每一票都有收入,我們都知道不是錢的問題,最難的是政治。 我的好朋友在2014年雨傘運動中,工作,電話、電腦被控制的情況,但我不太使用中國的軟體、網頁,也不會去,對我的影響不大。
創作是緣份,對的時代遇上對的人,這幾年會拍紀錄片,不是我挑它的。我跟這個地方有感情才會想說它的故事,我是個說故事的人,到一個沒有情感的地方,我是寫不出故事的。