No. 1 Chung Ying Street

Derek CHIU

Hong Kong〡2018〡Fic〡118min〡BW〡Cantonese, Mandarin〡English Subtitle
2018 大阪亞洲電影節 最優秀作品獎
2018 愛丁堡國際電影節 參展作品
2018 溫哥華國際電影節 參展作品

Set against the backdrop of the 1967 anti-British riot, this film looks to both the past and the future of Hong Kong. Story first follows four youngsters who are caught up in the large-scale riot between the pro-communist left wingers and the British colonial government. Fast forward 50 years, the second part takes place along the frontier border town Sha Tau Kok. It is here three Hong Kong freedom fighters cross paths with an old man from the 1967 riot.

Director

Derek CHIU

Derek is a veteran Hong Kong-based filmmaker with 17 feature credits, many of which have received accolades. His selected filmography includes “The Log” (1997), “Comeuppance” (2001) , “Road To Dawn” (aka “Before The Sunrise” ) (2007), and “72 Martyrs” (2011). More recently, Derek served as producer on “Mad World” (2016). The acclaimed film won multiple awards, including best new director for Wong Chun at both the Golden Horse Awards and the Hong Kong Film Awards.

本片大膽地將香港六七暴動和雨傘運動的兩個歷史時空連結,檢視著香港的過去及未來,未曾改變的是兩代青年共通的公義理想與反抗身影。

Discussion

趙崇基導演:
今天是台灣的選舉、我在台大唸書,這兩個跟臺灣有關的事,對我來說是有意義的。有一個曾參與67暴動的人來找我,想拍67的故事,但我並沒有要塑造成英雄,而是要拍出現代的意義才好看。 跟編劇說,把兩個時代的人、兩個故事聯繫在一起才好看,用某些形式,讓三個演員扮演兩個時代的人。有一個歷史是在回想1967、2017,一樣的人、不同的遭遇,因為理想在一起。 我們都經歷過不文明的東西,永權是一個大陸來香港的角色,把大陸人的價值觀帶來香港。60年代用的是黑白影像,是代表兩個時代的差別,選擇黑白調讓觀眾純粹看這部片。 很多朋友問我,最後為什麼放了佛經。香港往後退一步是發生什麼事情,不得去面對我們的未來。2014年,佔領市中心四十九天,沒有一個運動像這樣一起為相同的理念行動,這是藝術創作最燦爛的一天。 仍有人被判罪,對很多人來說,香港學生的苦難好像什麼改變都沒有。最後,示威的行動越來越少,香港人的現實顯露,來嘲笑這些人。 一大堆拍馬屁的人只是想滿足他們。還能為香港做些什麼,用「行動」拍我覺得對的,就是我的方式。我們看到的香港,是錢的城市,現在的香港,又不是過去的香港。沒有根的地方長出大樹,慢慢又長出根,所有價值最終還是被拔除。 悲觀的人,已經在投降,比我勇敢的人還是很多,很多人在放棄,掌權的人都為自己利益,捧大陸的人都在大陸有生意。記得,大阪電影節的評審告訴我,我不只是拍香港,更是拍這世代的東西。 謝謝南方影展,不管是拍片的人或選片的人。南方的精神,是我認為值得來的。